Min berättelse.

Jag har skrivit detta förut. Så många gånger.
Det är samma innehåll men andra ord.
Det är för min skull jag skriver om. Ett sätt att bearbeta de senaste 10 månaderna. 
Det är inte första berättelsen och det är inte sista. 

 

Den 20 Augusti klockan 19:46 2011 efter en 16 timmars förlossning som avslutades med sugklocka föddes världens vackraste Signe.
3880gr och 50cm lång. 2 dagar efter BF.
Vi kom hem efter 48 timmar på BB och levde såklart i en lyckobubbla.
Världens underbaraste lilla människa låg i min famn. Efter 9 Månaders väntan var hon äntligen här!
Så vackra små fingrar, tår. Min alldeles egna lilla prinsessa.. Mitt fina mirakel.
Under förlossningen fick jag feber. Fick penicillin på BB men fick ändå åka hem.
Febern vägrade dock ge med sig. Men mitt i allt det nya tänkte jag inte så mycket på det. Fick nytt penicillin som inte heller hjälpte.

 

Läkarna skickade tillbaka mig till sjukhuset där jag blev inlagd. Signe var då 5 dagar gammal.
Läkarna började leta infektioner i livmodern eller efter epiduralen,
Utan någon framgång.
Fick penicillinkur efter penicillinkur som inte hjälpte.
Fick efter några dagar på sjukhuset åka hem.
Ringde tillbaka till min läkare som jag haft under hela graviditeten och bad om hjälp..
Bad henne ta prover och hitta vad felet var..
Då hade jag riktiga feberfrossor och mådde jätte dåligt. Ville bara bli helt pigg så jag kunde njuta till fullo av min vackra lilla tjej.
Hon tog in mig för provertagning och dagen efter fick jag komma tillbaka för en undersökning.. Hon hittade inget men tog hjälp av en allmänläkare som undersökte hela mig.
Han beställde tillslut en lungröntgen för att utesluta infektion i lungorna som jag förstod det..
Det var den 1 September..

 

Det är snart ett år sedan den dagen. Det känns så oerhört långt borta men ändå minns jag det som igår.
Läkarens blick när han kom in i rummet. Jag låg i sängen, Signe låg i sin pappas famn som satt i en stol bredvid. Vi kollade på TV och ville åka hem.
Läkaren kom in och sa att vi skulle stänga av TV'n.
Tänkte fortfarande inte att det kunde vara SÅ allvarligt.. Men visst stängde vi av TV'n.

 

"Du har en tumör."
Jag hör fortfarande hans röst ibland..
Tumör?! Jag?! snart 21 år gammal med en dotter på 11 dagar..
Jag kunde inte mycket om tumörer, cancer.. Hade sett något på TV och läst i böcker..
Visste att dom kunde vara elakartade eller godartade..
Frågade.
Tumör? Cancer? Elak eller vadå? Du skojar?
-"Malignt."
Jag behövde inte ens fråga vad det betydde.. Det syntes så väl på hela läkaren.
Han riktigt utstrålade medlidande. Ångest.
Hur ger man ett sånt besked till en människa?
Jag hade 1000 frågor. Han hade inga svar..
Jag skulle få åka till Uppsala direkt för en biopsi för att ta reda på vad det var för cancer..
Han hade redan pratat med läkarna i Uppsala som också sett bilderna på tumören.
Dom misstänkte Hodgkins Lymfom.
Tumören förresten. Var så stor som 19x16x9 cm.
Skulle jag dö? Skulle Signe växa upp utan mamma? Skulle jag bara bli ett namn på en sten?

 

På onkologen i Uppsala var det fullt för natten så fick stanna kvar på sjukhuset i Mora för att klockan 4 på morgonen åka dit. Signe fick åka med mig i ambulansen. Hennes pappa i egen bil bakom.
Väl framme i Uppsala väntade dom redan på oss.. Vi var lite sena då vi fått stanna några gånger för att Mata Och byta på Signe.
Biopsin gjordes och därefter levde jag i en dimma veckorna som följde..
Blev inlagd på onkologen och fick börja med vad som kändes som 1000 olika mediciner och sprutor.
Efter vad som kändes som en evighet fick vi svaret som bekräftade misstankarna.
Det var Hodgkins.
Fick då åka hem till Dalarna på Onsdagen för att sedan åka tillbaka för att påbörja cellgifterna på Fredag.
Och så körde det igång. Behandling 1A var igång.
Hur många behandlingar jag skulle behöva visste dom inte.. Strålning? Ja, kanske.
Efter fjärde behandlingen (2b) gjordes en PET-undersökning.
Då beslutades det att jag skulle ha 8A&b kurer (16 behandlingar) + strålning.
Den 13 Februari 2012 fick jag de sista cellgifterna. På Skärtorsdagen i April fick jag sista strålningen.
Den 2 Juli gjordes en till PET-undersökning. Inga cancerceller. Lyckan var och är enorm.
Att slippa mera cellgifter går nog inte att beskriva för någon som inte varit med om det.
Att få cellgifter en Måndag och inte ta sig ur sängen förrens Onsdag-Torsdag veckan efter, När du har en liten nyfödd dotter hemma är inte okej.
Man känner sig så dålig som förälder. Som mamma. Som person och människa.
Och det var så många gånger när jag åkte till sjukhuset för att få en ny kur med cytostatika som jag var så nära att vända tillbaka. Hem till min vackra tjej som inte förstod något av det som hände runt omkring.
Som inte förstod hur nära hennes mamma var döden.
Jag har ännu inte riktigt bestämt mig för hur jag ska berätta om den här tiden för henne.

 

Under graviditeten gick jag ner väldigt mycket i vikt. Hade en hemsk klåda och önskade flera gånger att det skulle vara skabb så det gick att behandla..
Nattsvettningar, feber och illamående.. Alla symtpom på hodgkins men alla även vanliga graviditets krämpor..

 

När jag var inlagd i Uppsala så opererade dom även in en porth-a-cath som underlättar cytostatikabehandling.Den ville aldrig riktigt läka utan den krånglade under hela behandlingen och om jag bar Signe under en längre stund så fick jag oerhört ont. Jag kunde inte hänga tvätt eller diska en kastrull utan att få så ont att armen blev oanvändbar två dagar efter.
Nu är den borta och jag tvättar, diskar och bär en snart 1 årig Signe för fullt varje dag.
Och jag bara njuuuter av att få vara mamma till fullo. Att vara hemma med henne är det bästa någonsin!

 

Det senaste året har varit en riktig känslomässig bergochdal bana.
Jag har den störta delen av behandlingen levt i någon sorts förnekelse..
Jag kan inte ens räkna alla gånger jag svarat med ett stort leende att "Neeej, Det är så bra så! Lite cancer bara.. Jag är frisk snart ska du se"
Lite cancer bara....
Det är först nu. Flera månader efter som jag inser hur oerhört nära jag varit att dö..
Det finns inget som "lite cancer"
Vad tusan hade hänt om jag inte tjatat på läkarna om mer prover?
Om cellgifterna inte fungerat?
Hade jag fortfarande suttit här bredvid en sovande Signe. Lyssnat på hennes andetag och fått se alla hennes ansiktsuttryck när hon drömmer, hennes första steg, att varje dag höra henne säga mamma och se henne utvecklas och varje sekund lära sig nya saker.
Hade jag fortfarande kämpat för livet?
Eller hade jag redan varit borta?
Tagit mitt sista andetag?

 

Kommer jag fortfarande få vara med och hålla Signes hand genom livet?
Kommer cancern komma tillbaka?

 

När man är 22 år gammal ska man vara odödlig.. Man ska leva livet till fullo och inte vara rädd för att känna efter.. Inte vara rädd för att leva.
Jag saknar verkligen det.. Känslan att vara odödlig och att känna att man har hela livet framför sig.
Jag vill inte vara rädd för döden. Jag vill inte oroa mig för att halsontet kanske är cancer..
Det kommer säkert komma en dag när oron och rädslan nästan är helt borta.
Men jag tror att alla som har haft cancer har kvar lite av rädslan livet ut.. Men att man lär sig leva med den på bästa sätt.
Och kanske är det positivt att vara rädd för döden?
Jag skulle tex aldrig komma på tanken att börja röka igen. Eller lägga mig i ett solarium eller ens gå ut i solen utan solskydd..
Jag kommer tjata om cellprov och mammografi.

 

Om det är något jag lärt mig om livet är att inte ta det för givet..
Du vet aldrig vad som händer imorgon.
Och varje dag du spenderar arg är en dag av lycka och glädje missad.


 

 

Kärlek. 

#1 - - Carro:

Jag gråter! Vad fint skrivet Therese. Jag tror det bästa är att älta älta älta, prata, skriva, gråta, skrika! Ut med allt skit så du kan gå viare. Jag förstår PRECIS hur du menar. Svårt att förstå att jag går igenom EXAKT samma sak som du med en liten. Även om jag känner att jag ska vara glad att jag inte mår så dåligt som du mått. Jag fick cellgifter i förrgår och här sitter jag med "lite trötthet" och busar med min fina Milo. En dag kommer vi kunna dra ett streck över detta även om oron kommer finnas där då och då, speciellt om vi får liknande symtom. Vi har haft en "bättre" cancersort och vår prognos är god! Vi måste ses med våra vackra mirakel!

#2 - - Eleonora:

Hej har precis läst detta inlägg otroligt jobbigt och känslosamt.
Att man ska behöva gå igenom detta när livet precis att börjat med familj och allt där med.
Jag sitter i en situation som där min man har fått lymfom och på börjat sin resa igenom denna skit cancer. Vi har två barn tillsammans. Man får hoppet till baka när man läser hur din resa har slutat och hoppas för dig och din familj att ni ska få njuta att livet.

#3 - - Hanna:

Hejsan Therese!

Vill börja med att säga vad fint skrivet! Du verkar ändå varit så stark samtidigt under dina svagaste perioder!

Jag hittade din blogg i samband med att jag och två till gör ett projektarbete där vi bland annat skriver och berättar om vanliga cancerformer hos unga. Just nu skriver jag om lymfomcancer och ska skriva om hur det är att leva med lymfom i vardagen. Det är väldigt svårt när man själv inte har upplevt det så därför undrar jag om jag får referera lite av din berättelse i mitt projekt? Tyckte det va otroligt fint och starkt skrivet.

MHV
Hanna

#4 - - Hanna:

Hejsan Therese!

Vill börja med att säga vad fint skrivet! Du verkar ändå varit så stark samtidigt under dina svagaste perioder!

Jag hittade din blogg i samband med att jag och två till gör ett projektarbete där vi bland annat skriver och berättar om vanliga cancerformer hos unga. Just nu skriver jag om lymfomcancer och ska skriva om hur det är att leva med lymfom i vardagen. Det är väldigt svårt när man själv inte har upplevt det så därför undrar jag om jag får referera lite av din berättelse i mitt projekt? Tyckte det va otroligt fint och starkt skrivet.

MHV
Hanna

#5 - - Tinna:

Sitter och läser i din blogg och vill bara ge lite styrkekramar. Jag hade också Hodgkins, var en ung mamma fast mina barn var lite större när jag fick diagnos och behandling, för 12 år sen! Lev och njut, en dag kommer du ha glömt (det mesta). kram

Svar: Hej! Är du frisk nu och så? Mår bra? Skönt medNågon som haft det för längesen och mår bra nu!
Har du någon blogg? :)
Therése

#6 - - Emelie:

känner igen mig i dina sista rader, om odödlighet och rädslan för att känna efter. Min man har varit sjuk sedan april 2012 och vi åker berg och dalbana hela tiden men olika besked och behandlingar. Skönt att läsa ditt senaste inlägg om att cancern är borta!

Svar: Ja, att leva med cancer är verkligen som en berg och dalbana.. Vad har han för cancer och hur mår han? Har du någon blogg? :)
Therése

#7 - - Christina:

Hej, jag heter Christina, är 54 år och hittade din blogg när jag googlade på lymfom+blogg. Jag önskar dig all lycka till med livet, kärleken och barnen. Min barn är vuxna nu och lever sina liv. Själv har jag nyligen fått diagnosen Fibromyalgi och är sjukskriven. Fick en skada i arbetet (vården) och ett diskbråck som, i sin tur, dragit igång en process i min kropp. Som om inte detta vore nog, så upptäckte jag en svullnad, precis ovanför nyckelbenet, på juldagen. Alltså för drygt en vecka sedan. Den kom från ingenstans och den är stor som min handflata. Den gör inte ont. Däremot har jag väldigt ont i muskeln ovanför och ut i armen. Kunde knappt sova inatt. Tankarna snurrar i skallen.. Fibromyalgin har så många liknande symtom med Hodgkins, så det är lätt att missa vad som är vad.
Var hos vårdcentralen i onsdags och läkaren skickade omgående en remiss till finnålspunktion och ultraljud. Jag får räkna med minst två veckor innan jag blir kallad. Det känns inte alls bra..om det är malignt så ska det väl behandlas skyndsamt?! Jag har 38 graders feber, från och till, varje dag. Det kan man också få av Fibro så vad är vad?! Jag är så trött, så jag orkar knappt med någonting.Minsta ansträngning gör mig däckad en hel dag. Ständig huvudvärk, men det har jag haft i hela mitt liv. Fick migrän vid 5 års ålder och den blir bara värre.
Jag kände att jag har en urinvägsinfektion så jag bad läkaren om att få lämna ett urinprov. Där var mycket vita och röda blodkroppar, trots att det inte var morgonurinen. Jag tål inte antibiorika så det är svårt att bli av med. Tror att jag haft detta ganska länge. Dricker Tranbärsjuice och då håller det sig lite i schack, men hoppar jag ett par dagar så blir urinen tjock och luktar för jä...t.
Vet att jag inte borde läsa om Lymfom men det är omöjligt att låta bli. Tankarna snurrar hela tiden, vad är det som händer med mig? Har berättat för en väninna som säger att det löser sig, det är säkert inget farligt och oroa dig nu inte i onödan osv. Det är väl så man säger när folk berättar sådant som man inte vill veta. Men jag behöver prata om det istället.. Det känns som att vara i Limbo, hela världen står stilla på något sätt. Vad är det som väntar mig? Är det en svullen lymfkörtel eller är det Lymfom?! Väntan är värst, lika jobbigt som en klapp på axeln..
Hoppas det är ok att jag skrev. Det kändes skönt. Du får gärna skriva några rader om du vill och har tid.
Kram från Christina <3

Svar: Hej och förlåt för sent svar..Men usch vad jobbigt. Hur har det gått för dig? Har du fått något svar?
Håller alla tummar att det inte är cancer!
Om det nu skulle vara lymfom så är det ändå en "bra" cancer att få. Den har bra prognos. (Är lätt att bota) förstår att du är jätte orolig!
Prata med läkarna och be om en kurators kontakt? Det har hjälpt mig oerhört mycket!
Uppdatera gärna hur det går! Håller alla tummar för dig!
Kram
Therése

#8 - - Christina:

Hej, jag har all respekt för det. Jag har fått tid till röntgen och cytologen i Malmö, den 28 januari. Det känns som en evighet att vänta så länge!!! Allting står ju stilla under tiden.. Kan inte tänka på något annat. Jag har jobbat i vården i många år, även på en palliativ avdelning och på en neurologisk avdelning i Danmark. Det som skrämmer mig mest är att jag, förhoppningsvis, upptäckt det väldigt tidigt och att det då skulle hjälpa att komma igång med behandling så fort som möjligt. Undrar varför det alltid tar så lång tid innan man får tid till undersökning och till behandling.. Den sitter mellan halsen och axeln, ovanför nyckelbenet. Den är stor, 4-5 cm bred och 6-8 cm lång. Den ligger över muskeln och trycker på den så det gör ont. Inte mycket att göra mer än att vänta...tack för att du svarade! Kram/Christina <3